Мінуў чарговы Новы год са звыклым, але доўгачаканым пахам хваёвых галінак, позняй святочнай вячэрай, стрэламі феерверкаў і, што асабліва прыемна, пульхнаю коўдраю снегу ды шмат чым яшчэ. Адно застаецца нязменным: няўмольна ляціць час. Прабягаючы ў памяці па самых розных падзеях 2020 года, сярод якіх найбольшымі з’яўляюцца хваробы і развітанні з рознымі людзьмі, спыняюся ў думках на тым, што самай нечаканай і балючай была смерць Ігара Мадэставіча Богуша.
Яскравае сведчанне таму — два нумары “Нясвіжскіх навін”, з першымі старонкамі, прысвечанымі адыходу з жыцця гэтай выбітной асобы. Мяне здзівіў не памер артыкулаў, а глыбокая духоўнасць іх зместу, якая зацьмі-ла сухія афіцыйныя звесткі пра працоўны шлях і шматлікія ўзнагароды доктара Богуша.
Успомнілася прымаўка “Бог тройцу любіць” і захацелася на зыходзе 40 дзён пасля развітання з ім падзяліцца на старонках “раёнкі” некаторымі ўспамінамі і разважаннямі.
Мяне асабіста з Ігарам Мадэставічам звязвала штосьці не зусім адпаведнае слову “сяброўства”, прынамсі па той простай прычыне, што пры нашым агульным захапленні валейболам і частых іншых сустрэчах за дзясяткі гадоў у нас не было ніводнага агульнага застолля. Ды і звыклая схема: “доктар, аперацыя — пацыент, каньяк” у нас назіралася толькі ў тым, што, калі я наведваў загадчыка хірургіі ў вольную хвіліну, ён заўжды частаваў мяне кавай ці гарбатай. Пальцаў адной рукі хопіць, каб назваць імёны людзей, з якімі мне было так лёгка пачынаць і весці гутарку на працягу амаль паўстагоддзя жыцця. Тэмы маглі быць самымі рознымі, толькі чамусьці нас ніколі не цягнула ў палітыку. Погляды і ацэнкі заўжды былі даволі рознымі, але гэта не прыводзіла да спрэчак і непаразуменняў.
Наадварот — у гэтым была неўтаймоўная цікавасць. Многае са сказанага Мадэставічам перабіралася ў мае кнігі, і ён як адзін з першых чытачоў з задавальненнем гэта адзначаў.
У другой палове 90-х гадоў з дапамогай французскіх сяброў я займаўся арганізацыяй паездак беларускіх юнацкіх каманд па хакеі і баскетболе на міжнародныя турніры, якія праходзілі ў Парыжы. Пры першай жа магчымасці я ўнёс у спіс дэлегацыі доктара Богуша, пажартаваўшы, што здымак Эйфелевай вежы будзе нічога не варты без легендарнай барады горада Нясвіжа.
Прыпыніўшыся ў нямецкім гарадку, мы пайшлі мяняць валюту. Ля першага ж акенца банка мне сказалі, што абслугоўваюць толькі сваіх сталых кліентаў. Тое ж самае чакала нас і ля другога. Тут я адчуў, што справа не столькі ў нашым кліентскім статусе, колькі ў нашых спартыўных касцюмах — улюбёнай вопратцы сумніўных асоб з былога СССР.
— Справа — дрэнь, — сказаў я. — Застаецца нам або ісці ў аўтобус ды пераапрануцца, або шукаць цырульню ды пагаліць, Мадэставіч, тваю чачэнскую бараду. Тут табе ўжо не Нясвіж і яшчэ не Парыж.
Потым я падаўся яшчэ да аднаго акенца, і звярнуўся да маладзіцы па-французску. На шчасце, яна мяне зразумела і, пэўна, падумала, што занадта будзе для сумніўных асоб з былога СССР размаўляць на некалькіх еўрапейскіх мовах, і размяняла пэўную суму даляраў на маркі.
Мадэставіч выдатна справіў-ся з абавязкамі лекара, заваяваў усеагульную павагу сваім адмысловым гумарам і асабліва вызначыўся тым, што не прымаў ніякага ўдзелу ў мітусні пад назвай “шопінг”. Яго не цікавілі французскія віны, нямецкая бытавая тэхніка ці польскія адзенне і абутак. Здаровы баланс паміж духоўным і матэрыяльным заўжды быў уласцівы гэтаму неардынарнаму чалавеку.
Вяртаючыся да нашых цікавых гутарак, я павінен з жалем адзначыць, што мала знаходзі-лася месца і часу на абмеркаванне асноўных палажэнняў Бібліі — не проста самай распаўсюджанай кнігі на зямлі, а менавіта Слову Божаму.
Працытую прыгожыя радкі з некралога, прысвечанага І. М. Богушу: “Мы живем один раз, но почему-то живем так, будто уверены в том, что будем жить вечно… И, наверное, кто-то Свыше, забирая других ТУДА, помогает нам переосмыслить и начать ценить то, что имеем ЗДЕСЬ…”
Наконт таго, што “жывем адзін раз…” Біблія менавіта так і сцвярджае: “І як чалавекам наканавана аднойчы памерці, а потым суд, так і Хрыстос, аднойчы прынёс Сябе ў ахвяру, каб узяць на сябе грэх многіх, у другі раз прый-дзе не дзеля ачышчэння граху, а дзеля тых, хто чакае Яго ў збавенне”.
А тое, што мы будзем жыць вечна, вынікае са слоў, што чалавек створаны па вобразе і падабенстве Божым. Сапраўды, чалавек створаны, па-першае, вечным, і душа яго непазбежна пойдзе на суд, а цела вернецца ў зямлю. Па другое, чалавек, як і Госпад Бог, вольны ва ўсялякім сваім выбары: верыць ці не верыць, жыць па сваіх прыхацях ці па патрабаваннях Закону Божага.
Радаснае і суцяшальнае слова знаходзім у першым пасланні апостала Яна: “Гэта напісаў я вам, якія вераць у імя Сына Божага, каб вы ведалі, што маеце жыццё вечнае, і каб вы верылі ў імя Сына Божага”. Ісус Хрыстос гарантыя таго, што вернік атрымае новае цела і белае адзенне і ўвойдзе ў вечны горад. Астатнія таксама атрымаюць новыя целы, але іх чакаюць вечныя пакуты.
У заключэнне скажу, што ў маім сэрцы цепліцца надзея на радасную сустрэчу з Ігарам Мадэставічам Богушам, чаго я шчыра жадаю і ўсім тым, каму патрапяць на вочы гэтыя радкі.
Уладзімір Бруй,
пісьменнік.